Jak sdílená ekonomika chrání životní prostředí?
Ochranu životního prostředí a ekologii celkově si lidé dost často asociují se státními regulacemi. Kvůli tomuto mylnému spojení mezi ochranou životního prostředí a etatismem panuje napříč společností tendence odmítat jakoukoliv ochranu životního prostředí. Namísto snahy vytvořit v ochraně životního prostředí volnotržní alternativu ke státním zásahům, lidé raději investují svůj čas do dávno mrtvých debat o existenci klimatické změny, čímž pouze dodávají vodu na mlýn svým názorovým oponentům. Cesta tedy nevede přes popírání, ale přes propagaci alternativy, kterou ani nikdo nemusí vymýšlet, protože s ní, jak jinak, již dávno přišel trh.
EKOSYSTÉM DECENTRALIZOVANÉHO BYDLENÍ
Jedním z nejdiskutovanějších odvětví sdílené ekonomiky je bydlení, a jinak tomu nebude ani v tomto článku. Sdílení bytů nebo domů se v dnešní době stalo alternativou ke klasickému ubytování v hotelu. Jak tento fenomén konkrétně pomáhá životnímu prostředí? Většina lepších hotelů si zakládá na špičkovém servisu pro své zákazníky, tento servis však nemusí být vždy přívětivý k životnímu prostředí. Stačí se jen zamyslet nad tím, jak moc potřeba je mít každý den, nebo obden vyprané povlečení a ručníky, nebo vysátý pokoj. V případě sdílení bytu nebo domu se pak tyto rozhodnutí více decentralizují přímo na spotřebitele, který přirozeně nebude věnovat úklidu a praní tolik času, jako personál hotelu, který je k této činnosti finančně motivován.
Studie z roku 2018 naznačuje, že emise CO2 na osobu klesají úměrně s růstem osob v jedné domácnosti. Příčinou bude pravděpodobně sdružená spotřeba u statků, jako jsou klimatizace, topení nebo světlo. Díky platformám jako AirBnB, VRBO nebo CouchSurfing totiž 6 lidí v jedné domácnosti spotřebuje v zásadě stejně tepla a světla, jako kdyby v této domácnosti žil pouze jeden člověk. Pokud tedy postavíme sdílené bydlení do kontrastu s velkým hotelem, kde je rozeseto několik desítek, až stovek lidí do pomyslných domácností, vychází nám opravdu zajímavý obrázek.
AUTA UJÍŽDÍ EMISÍM
Za největšího znečišťovatele planety jsou často označovány dopravní prostředky, nejčastěji osobní automobily. Jak lze pozorovat, i zde trh přišel s řešením. Díky platformám, jako jsou Turo nebo Getaround, si spotřebitel jednoduše půjčí auto, které by jinak stálo na parkovišti a zůstalo nevyužité.
Vzhledem k tomu, že dochází k efektivnějšímu využívání již existujících statků, dochází ke snížené výrobě nových aut, s kterou je samozřejmě spojena snížená uhlíková stopa. Studie Dopravního centra Californské univerzity uvádí, že jedno sdílené auto supluje funkci až 13 soukromých aut. Sdílení aut také lidem zdostupňuje používaní ekologičtějších, ale dražších alternativ, jako jsou například elektromobily. I když může být pro běžného spotřebitele koupě elektromobilu kvůli jeho vysoké ceně nevýhodná, pro X spotřebitelů, kteří společně elektromobil sdílí prostřednictvím jedné z mnoha platforem, už to rozhodně neplatí.
Emise z autodopravy také snižuje sdílení informací. Nejenže jsou dopravní zácpy otravné, ale taky jsou neekologické. Tím, že se jim díky navigačním aplikacím, jako je například Waze, vyhneme, šetříme přírodu.
Snížení emisí lze docílit i při hledání parkování. Místo hodiny dlouhého hledání parkovacího místa v rušné metropoli stačí použít aplikaci ParqEx, která propojuje řidiče se soukromými parkovacími místy.
Pro ty, kterým se nepozdává ani efektivnější sdílená autodoprava, existuje ještě jiná alternativa. A tou jsou absolutně bezemisní sdílená kola. Studie z roku 2016 ukazuje, že sdílení bicyklů v Šanghaji snížilo emise CO2 o 25240 tun a ušetřilo až 8358 tun benzínu.
BUDE TO NĚKDY I BEZ STÁTU?
Momentálně asi neexistuje sektor, který by se rozvíjel tak rychle a dynamicky jako sdílená ekonomika. Vzhledem k tomu, že některé studie citované v tomto článku jsou pár let staré, realita bude ve skutečnosti ještě zelenější. Trh je tedy schopen přírodu chránit. Otázka je, jestli jsou vlády připraveny tuto skutečnost akceptovat.
Filip Blaha
Český systém sociálního zabezpečení selhává
Český sociální systém je extrémně drahý a zároven extrémně neefektivní. Vzhledem k tomu, že veřejný sektor nese velký odpor k reformám, které se ho přímo dotýkají je třeba zvolit přístup malých postupných reforem,
Filip Blaha
Centrální banky by neměly tvořit environmentální politiku
Centrální banky v dnešní době nejsou ani schopny krotit vysokou inflaci. Kdyby se k tomu všemu ještě snažily o ochranu přírody, mohly by takové snahy skončit ještě hůře než když se o ně pokouší vláda. A inflace by se pouze zvýšila
Filip Blaha
Platy politiků by měly odpovídat jejich ekonomickým úspěchům
Lidé po právu kritizují zvyšování platů veřejných činitelů, samotné jednorázové zmrazení či snížení však nestačí. Platy politiků by se měli odvíjet dle jejich skutečných hospodářských výsledků, tak jak je běžnou praxí ve firmách.
Filip Blaha
Jak touha po zisku chrání životní prostředí?
V dnešní době je často boj za ochranu životního prostředí zároveň považován za boj proti zisku. Správný ekolog by však měl prosazovat přesný opak, neboť právě touha po zisku dokáže přírodu obránit mnohem lépe než státní regulace.
Filip Blaha
Pokud chceme zachránit planetu musíme investovat i do uhlí
Pro ochranu přírody není třeba 100% snížení emisí, stačí pouze uhlíková neutralita. Že je to stejná věc? Právě naopak. Pro druhou variantu není totiž třeba zákaz fosilních paliv.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Vláda nedodrží Fialovy sliby, bojí se lékaři. Hrozí dalšími protesty
Zástupci zdravotnických odborů a lékařů se obávají, že vláda nedodrží sliby, které jim v listopadu...
Opilý muž vrhal po lidech v supermarketu pomeranče, na strážníka hodil botu
Pod palbou pomerančů se ocitli zákazníci brněnského supermarketu. Ovocnou spoušť měl na svědomí muž...
Za Třincem havarovalo osm aut, včetně nákladních. Provoz na Slovensko stojí
U Bystřice na Frýdecko-Místecku došlo v pondělí odpoledne k hromadné dopravní nehodě. Podle hasičů...
Místo na gymnázia chce resort děti posílat na lycea. Není jich ale dost
S poptávkou po všeobecném vzdělání by gymnáziím mohla ulevit lycea. Ministerstvo školství...
- Počet článků 7
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 287x